Friday, August 26, 2011

SENiBONG ... mengecewakan ... RM2 (parking???)

Hari ini adalah hari jumaat...
banyak yg aku lakukan dalam satu hari nie..
aku masuk kerja pukul 5.30 petang ari nie.
kerja separuh hari, so pukul 9.3opm aku balik la.

aku keluar awal, pukul 3.30pm aku dah keluar umah.
aku pergi bank, keluarkan duit dan mula membayar bil2.

kemudian aku pergi ke sebuah kedai ikan, aku cari guppy ..
aku nak penuhkan akuarium aku dengan ikan2 guppy..
tapi kedai tue tak jual guppy, so aku pergi Giant supermarket.
Tokey kat kedai ikan giant dah kenal aku..
dia selalu berborak dengan aku.. tanya2 pasal hal peribadi aku..
setelah bayak kali datang kedai dia, dapat gak dia tahu aku kerja mana..
sampai status aku pun dia tahu..
aku pergi kerja naik apa pun dia nak tahu.

masa mula2 datang kedai dia, tak samapai 10 saat aku dah keluar sebab muka
dia macam gangster, pastu layan customer macam sergah jer..
suara pun macam taiko kongsi gelap..
di tambah dengan muka garang...

kali kedua pergi kedai dia, bukan aku nak pergi pun,
tapi sebab kedai dia dalam Giant dan jadi laluan aku nak pergi shopping
dalam giant..
aku jengah dalam kedai, tgk dia tak der.. yang ada seorang wanita agak berusia..
dengan ramah wanita itu menegurku..
maka aku pun masuk.. sebab aku memang suka tengok ikan..
lagipun masa tue aku tengah cari akuarium untuk Scorpion aku..
**Sekarang nie scorpion aku dah terlepas dalam umah sebab aku terlupa tutup cover
sangkar.. harap2 ia tak menganggu ku semasa aku tidur..**

so, dengan layanan mesra wanita itu, aku membeli sebuah sangkar scorpion.

lepas tue aku datang lagi, sebab Giant nie dekat umah aku.. parking free ..
ada MacD, ada KFC, bole cuci mata .. bole lepak.. sebab tue rajin datang Giant.
aku tengok ada wanita peramah dan juga lelaki macam gangster.
sebab ada wanita peramah, aku masuk lah kedai ikan.. walaupun ia kedai ikan,
tetapi ia juga menjual kucing, arnab, itik, burung, ketam, udang lobster,
gecko, scorpion, ...
aku rasa wanita peramah tue ibu kepada lelaki gangster tue..
kali nie aku nak beli ikan.. aku beli beberapa ekor ikan neon tetra..
agak lama aku dalam kedai tersebut,
dan ini menyebabkan lelaki gangster tue banyak tanya soalan2 kepada aku..
dan soalan2 yang di tanyakan seperti soalan budak2.. tanya aku tinggal mana..
baru aku sedar, rupa2nya dia tak sempurna macam aku..
rasa bersalah gak sebab pikir yang buruk2 paSAl dia.


selepas tue aku rajin datang situ.. kebanyakkan ikan yg aku bela sekarang datang dari kedai dia..
lelaki gangster tersebut, sebenarnya adalah lebih peramah daripada aku.

lepas beli 6 ekor guppy, aku drive ke rumah dan terus tuang ikan dari plastik ke dalam akuarium..
tetapi, dalam etika sebenar membela ikan, anda tidak boleh terus menuang ikan
terus ke dalam akuarium, ini kerana ia akan menyebabkan ikan terkejut lalu pengsan..
ikan yang pengsan dalam air akan kelemasan, ikan yang lemas akan mati.

cara terbaik ialah, membiarkan ikan2 yang masih ada dalam plastik selama 10 minit atau lebih terapung di akuarium.. ini bertujuan untuk memastikan ikan selesa dengan
suhu air akuarium.. setelah itu, ambil sauk dan sauk ikan dalam plastik lalu di masukkan dengan berhati2 ke dalam akuarium..
Jangan campurkan air dari kedai ikan ke dalam akuarium anda, ini kerana di khuatiri
air tersebut tercemar dengan penyakit2 yg berbahaya untuk ikan..
namun, tadi aku takut terlewat pergi kerja.. so, aku gamble jer..
Alhamdullilah, aku balik tadi cuma seekor jer mati, mati pun sebab ikan tue berenang sampai cermin bahagian atas lalu terperangkap apabila tak dapat masuk dalam air semula.. kesian.

balik kerja aku menempuh kesesakan lalulintas di permas jaya,
bagi sesapa yang duduk kawasan nie memang tahu lah kawasan jambatan permas jaya
selalu JEM..
tiba2 aku teringat SENiBONG, teringat dulu selalu makan dengan member2 kolej..

walaupun aku dah kenyang berbuka puasa, kerana teringatkan memori lama,
aku pun menuju ke SENiBONG dengan kepenatan..
aku cuma nak makan OTAK2 dan minum teh ais sambil lepak sekejap..

Namun, apabila sampai sana, kelihatan ada kaunter jaga parking..
RM2 sekali masuk.. aku rasa keberatan nak bayar.. sebab aku makan pun nak bayar..
takkan lah parking pun nak bayar...
pelik betul, tempat nie bukan makanan murah, pastu parking pun kena bayar???
walaupun RM2 macam murah.. tapi tetap tak berbaloi..

so, dengan muka mencuka aku jawab aku tak nak bayar lalu aku keluar dari
SENiBONG .... kat tempat lain aku boleh makan tanpa bayar parking.

Aku harap polisi menyuruh pelanggan membayar parking harus di mansuhkan..
seriusly, ia memberi nama buruk kepada SENiBONG, harap pihak berkuasa pantau
perkara tersebut.

akhirnya aku sampai umah lalu membeli burger daging RM2.50.

No comments:

Post a Comment